Tweet’ır da 500 takipçi, 2.000 Facebook arkadaşı, LinkedIn ‘de 500+ bağlantı ve profilin %100’ünü tamamlamak, bunlar hepimize tanıdık geliyor değil mi. Özellikle LinkedIn’de ilk 500+ ulaştığımda kendimi çok iyi hissetmiştim (!), ne de olsa önemli bir apolet J. Peki, hiç düşündünüz mü? Bunlar gerçekten bizce neden önemli? Tüm bunları gerçekleştirme içgüdüsü nereden geliyor?

Önce Bertrand Russel’dan kısa bir söz aktaralım; İnsan tüm ihtiyaçlarını karşılayacak kadar zengin olduğunda artık saygı bekler, demiş, aslında saygınlığı kast ediyor. Diğer bir deyişle de itibar. Özetle para kazanmak mutlu olmak için yetmez, kendini gerçekleştirmek, saygınlık, sosyal çevre ve prestij gibi soyut kavramlar da önemli deniyor.

İşte bu fırsatı yakalayan platform işletmecileri, yani bizler de sanal saygınlığı uygulanabilir hale getirmişiz. Kişilere sanal dünyada kolayca saygınlık kazanabilecekleri, diğerleriyle tatlı bir rekabet halinde olabilecekleri bir yenilik geliştirmişiz. Bunun adına da şöyle etkili olsun diye “Gamification” demişiz, Türkçesi oyunlaştırma, ama oyun oynamaktan biraz ayrılıyor.

Ne yapıyoruz? Sanal başarılarımızı diğerleriyle paylaşıyor ve bunları gösterebiliyoruz. Bu sayede platformları kişilere kullandırırken işleri görev adı altında yaptırmak yerine eğlendirerek kendi istekleriyle yaptırmayı hedefliyoruz.

Bu açıdan bakılınca o zaman her şeyi oyunlaştırılabiliriz diye düşünebilirsiniz, gerçekten de öyle oluyor. Hatta Oxford Dictionary tarafından Gamification yılın sözcüğü seçildi. Ama sonuca bakarsak; Gamification düzenekleri kullanan platformlar kullanıcı sürelerini 3 katına çıkardılar.

Biz de evde bunu çocuklara uyguladık, kitap okuma ve ders çalışma süresini 3 katına çıkardık, gerçekten de öyle, inanın işe yarıyor. Basit bir yıldız kazanma sistemi uyguladık, bilgisayar, iPad vb. oyun oynamak için yıldız harcamak gerekiyor, kazanmak için de ders çalışmak ve kitap okumak. İşte bu kadar basit. Bir de buna hafif kardeş rekabeti de eklendi mi düşünün işin keyfini.

Özetle Gamification iş birliği ve rekabeti bir arada sunabiliyor. Ödüllendirilmeyi biliyorsunuz hepimiz çok seviyoruz. Benzin istasyonlarının puanlarıyla cep telefonu veya bardak vb. kazanmak harika bir duygu, bolca çevrede gözlüyorum. Bu ödüllendirilme durumu bizde yoğun duygular yaşatıyor. Bu da isteği kamçılıyor; hırs ve çabayı tetikliyor. İşin içinde eğlence de var, bu durum da keyif ve haz veriyor.

O zaman ne oluyor, ödül sayesinde istemek ve eğlence birleşince, işte muhteşem formül ortaya çıkıyor; İstemek + Eğlence = Bağlılık

Bu yüzden gelin web sitelerinizi, platformlarınızı, hedeflerle yönetim sistemlerinizi, performans ve yetkinlik yönetim sistemlerinizi, her şeyi oyunlaştırın. Çocuklarınızı yetiştirirken de oyunlaştırmayı kullanın, ne diye zorluyor ve sinirlerinizi yıpratıyorsunuz ki?

Sanal Dünya da Gamification (oyunlaştırma) nasıl uygulanır?

  • Kullanıcılar, ilgilerini çekebilecek bir profil oluşturabilmelidir, eğlenceli ve anlamlı Avatar’lar kullanılabilir, kurumsal ciddiyetin dozunu kaçırmayacak ölçüde mizah kullanılabilir.
  • Her aksiyona bir puan verilmelidir, aksiyon gruplarının puan tablosunda bir karşılığı olmalıdır. (Yorum yazma, beğenme, bilgi girişi, eğitim veya video izleme, paylaşım yapma vb.)
  • Başarılar paylaşılabilmeli ve eş durumdaki diğer kullanıcılara otomatik yayınlanmalıdır. Bu durum diğer kullanıcıları da özendirir.
  • Kullanıcılara belirli uzun görevler verilmelidir. (Sertifikasyon programları vb. bunlara bağlanabilir)
  • Uzun görevlerde aralarda ufak apoletler verilmelidir, öyle haftalarca sürecek sonuca hiç kimse bir şey kazanmadan ilerlemek istemez değil mi, araya minik hediyeler serpiştirilmelidir. (Badge)
  • Görevler yerine getirildikçe seviye atlanılmalıdır. Seviye; kullanıcılarda geri gelme dürtüsünü inanılmaz ölçüde tetikler.

Gamification’da kullanılan araçlar nelerdir?

Aşama çubuğu

Kısa ve uzun vadeli Hedefler

Kullanıcıya bütün eğitimleri bitirme görevlerinin yanına daha kısa sürede bitirebileceği ve bunlardan yarar sağlayacağı başka hedefler de konmalı. Bütünü tamamlamak yerine bölümleri bitirip bütünü oluşturmasını sağlamalıyız.

Ödüllendirme

En önemli silahtır. En önemli ödül en sona saklanmalıdır.

Skor panosu

Kişiler kendilerine yakın çalışma arkadaşlarının durumlarını görebilirler. Rekabet ortamı oluşur.

Indiana Üniversitesinden bir örnek uygulama; Öğrencilere sahiplenebileceği profiller yaratıp aldıkları dersleri ve gelişim süreçlerini izlemeleri sağlanıyor. Bu süreçte öğrenci kendi avatarının gelişimini izleyerek ona daha da sahipleniyor. Sonuç x3. Bakın her yerde 3 katı sonucu elde ediyorsunuz.

FourSquare, LinkedIn ve WordPress gibi devler bunu çok iyi kullanıyor. Örneğin ben WordPress kullanmasam belki de blog yazılarımın sayısı bunun 3 te biri olurdu. Her bir yazıyı girdiğinizde size öyle bir gaz veriyor ki, keşke her gün yazabilsem dedirtiyor inanın J.

Bu da bizden bir örnek, hem oynatıyoruz, hem ürün bilgisi veriyoruz, hem de platformu x3 daha fazla kullandırıyoruz: FritoLay Cips Bahçem

Gelin size özel Gamification fikri bulalım, trafiği sürünmekte olan kurum içi platformunuzu uçuralım!

www.infinityteknoloji.com